Tramlijnen in Ninove
#STrOOM
#STrOOM neemt je mee naar originele erfgoedlocaties langs Dender en spoor.
Ontdek het verhaal van de schiptrekkers van Denderleeuw, de luciferindustrie van Ninove, de Aalsterse textielnijverheid, en de spoorverhalen uit Lede en Erpe-Mere!
Tramlijnen in Ninove
Op de Ninoofse rechteroever bevindt zich tussen 1898 en 1968 het eindpunt van de tramlijn Brussel-Ninove. Al in 1887 is de tramlijn tussen Brussel en het trammuseum van Schepdaal een feit. Drie jaar later wordt de tramlijn verlengd tot Eizeringen en vanaf 1898 rijdt de stoomtram tot Ninove Burchtdam. In februari 1913 wordt het laatste stukje van de tramlijn van Ninove Burchtdam tot Ninove Denderkaai in gebruik genomen. Op dit laatste stuk rijdt zowel de tram Brussel-Ninove als Leerbeek (Halle-Ninove).
De Duitse inval van 4 augustus 1914 in België leidt al snel tot een massale vluchtelingenstroom. De Duitse opmars gaat gepaard met talloze wreedheden, vooral tegenover burgers. Ook heel wat Ninovieters slaan op de vlucht en proberen op de Denderkaai een plaatsje te bemachtigen op de stoomtram. Anderen verlaten de stad met paard en kar of met de fiets.
Aanvankelijk blijft de tram tijdens de oorlog rijden tussen Ninove en Brussel, maar in september 1917 breken de Duitsers de sporen op. De spoorrails kunnen immers goed gebruikt worden door de Duitse oorlogsindustrie. In 1920 worden de sporen opnieuw aangelegd.
In de jaren twintig wordt de tramlijn Brussel-Ninove (de lijn draagt de afkorting ‘Ni’) geëlektrificeerd. De stoomlocomotieven gaan op stal. Voortaan worden de wagons getrokken door een motorwagon die aangedreven wordt door een bovenleiding.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog blijft de tram onafgebroken rijden. De tramlijn wordt nu intensief gebruikt om groenten, fruit, vlees en boter naar de hoofdstad te smokkelen.
Vanaf de jaren ’60 boet de tram aan populariteit in. Op 28 juni 1968 rijdt de allerlaatste tram tussen Ninove en Brussel. Lijnbussen nemen het vanaf dan over.
Naast de lijn Ninove-Brussel wordt in mei 1907 ook tramlijn 287 ingereden. Deze lijn verbindt Ninove via Denderwindeke en Oetingen met Leerbeek. In Leerbeek kunnen passagiers overstappen op de lijn naar Halle of Edingen. Deze tramlijn wordt vooral gebruikt door landbouwers uit het Pajottenland die in Ninove hun producten verkopen op de markt en door scholieren die in Ninove school lopen. In tegenstelling tot de lijn Ninove-Brussel wordt deze lijn nooit geëlektrificeerd. De laatste tram tussen Leerbeek en Ninove rijdt op 28 maart 1959. Ook hier komen bussen in de plaats.
Tekst: Bart Merckart
Bronnen:
Website Hubert De Bolle https://hdbr.be/INDEMARGE/18981103.htm
http://www.schepdaal.be/schepdaalvroeger/Tramsite/Schepdaal%20zijn%20tramlijn.compressed%20(1).pdf
https://www.erfgoedplus.be/dossier/terug-in-de-mobilitijd/met-de-boerentram-%E2%80%A6
Denderwindeke in beeld: Twee eeuwen dorpsgeschiedenis, verschillende auteurs, Davidsfonds Denderwindeke, 1997