Doelstellingen IOED
IOED Denderland - onroerend erfgoed
Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED) Denderland is een samenwerking tussen Erfgoed Denderland, SOLVA en Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Samen zetten wij ons in om in regio Denderland een regionale onroerenderfgoedwerking uit te bouwen, met steun van de Vlaamse Overheid.
Doelstellingen IOED
Erfgoed Denderland, RLVA en SOLVA willen gezamenlijk een integrale en geïntegreerde Onroerend Erfgoedwerking (archeologisch, bouwkundig en landschappelijk erfgoed) uitbouwen in de vorm van een intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst, waarbij elke organisatie vanuit specifieke expertise een inbreng heeft.
De doelstellingen van onze werking zijn verwerkt in ons beleidsplan. Hier gaan we in de periode 2021-2026 enthousiast mee aan de slag.
De strategische en operationele doelstellingen van de IOED omvatten (normaal = generiek; cursief = op maat):
SD 1. De kennis over onroerend erfgoed in regio Denderland is toegenomen en gekaderd in een groter geheel.
OD 1.1. De IOED ondersteunt inventarisatie van het regionaal onroerend erfgoed.
- De IOED werkt methodieken uit voor de inventarisatie van onroerend erfgoed.
- De IOED werkt methodieken uit voor de evaluatie en actualisatie van de inventarissen.
- De IOED stelt deze methodiek ter beschikking aan het lerend netwerk.
- De IOED inventariseert het onroerend erfgoed en neemt initiatieven om bestaande inventarissen onroerend erfgoed te actualiseren. Bijvoorbeeld inventaris bouwkundig erfgoed of inventaris kleine landschapselementen, funerair erfgoed van lokaal historisch belang, de actualisatie van de GGA-kaart.
- De IOED inventariseert lokaal erfgoed buiten de bestaande gewestelijke inventarissen zoals klein erfgoed, houtig erfgoed, funerair erfgoed.
OD 1.2. De IOED plaatst de kennis over onroerend erfgoed in een groter geheel.
- De IOED houdt een overzicht bij van archeologisch onderzoek in de regio.
- De IOED neemt actief deel aan studiedagen en heeft aandacht voor de wetenschappelijke onderbouw van de disciplines.
- De IOED plaatst de kennis over archeologie, bouwkunde en landschap in een holistisch geheel.
SD 2. Er is een dynamische en gedragen streekvisie omtrent onroerend erfgoed en er zijn handvaten beschikbaar om deze visie in praktijk te brengen.
OD 2.1. De IOED werkt aan een dynamische en gedragen streekvisie omtrent onroerend erfgoed.
- De IOED ontwikkelt met de klankbordgroep en de besturen een dynamische visie op onroerend erfgoed in de regio, gebaseerd op omgevingsanalyse en inzichten uit het kennisnetwerk. Bijvoorbeeld: De sterktes en bedreigingen van de regio worden gecapteerd en verder uitgewerkt in concrete acties.
- De omgevingsanalyse wordt periodiek bijgewerkt. Bijvoorbeeld: halverwege en/of tegen het einde van de beleidsperiode.
- De visie op onroerend erfgoed in de regio heeft aandacht voor een holistische benadering op de disciplines archeologie, bouwkundig erfgoed en landschap.
- De IOED onderzoekt mee hoe onroerend erfgoed via duurzame en toekomstgerichte herbestemming kansen kan krijgen.
- De IOED onderzoekt mee hoe het rijke kerkelijke patrimonium in de regio gepaste herbestemmingsmogelijkheden kan krijgen.
- De IOED heeft een bijzondere aandacht voor het thema landschap in de visievorming.
OD 2.2. De IOED stelt methodologie en instrumentaria ter beschikking voor het beleidsmatig omgaan met onroerend erfgoed.
- De IOED werkt een methodologisch kader uit voor waardebeoordeling van items met onroerend erfgoedwaarde.
- De IOED besteedt hierbij aandacht voor de specifieke bekommernissen van elk type van erfgoed.
- De IOED evalueert periodiek het methodologisch kader en toetst dit aan de regiovisie.
- De IOED test het methodologisch kader voor waardebeoordeling aan de hand van pilootprojecten. (generiek én op maat)
- De IOED ontwikkelt een instrumentarium om op te treden tegen erosie en/of ontwaarding van het onroerend erfgoed.
- De IOED onderzoekt de mogelijkheden om via ruimtelijke planning duurzaam om te gaan met erfgoedwaarden.
- De IOED onderzoekt de mogelijkheden om via stedenbouwkundige verordeningen duurzaam om te gaan met erfgoedwaarden.
- De IOED onderzoekt welke mogelijkheden er zijn voor gemeenten om op te treden indien noodzakelijk.
OD 2.3. De IOED evalueert de effectiviteit van beschermde items.
- Via steekproeven evalueert de IOED het beschermingsinstrumentarium op terrein.
- De IOED evalueert beschermde items.
OD 2.4. De IOED biedt op vraag ondersteuning bij het uitwerken van een gemeentelijk beleid, die de visie in praktijk brengt.
SD 3. Onroerend erfgoedactoren hebben toegang tot kennisdeling, netwerken en informatie omtrent onroerend erfgoed.
OD 3.1. De IOED is een aanspreekpunt.
- De IOED heeft een loketfunctie voor zowel de burgers als ambtenaren die met vragen zitten omtrent landschap, archeologie of bouwkundig erfgoed.
- De IOED maakt erfgoedactoren, eigenaars en gebruikers wegwijs in de materie Onroerend Erfgoed.
- De IOED betrekt de erfgoedactoren in het netwerk.
- De IOED ontwikkelt een landingspagina rond onroerend erfgoed.
OD 3.2. De IOED brengt financieringsmogelijkheden voor onroerend erfgoed in kaart en deelt dit met haar netwerk.
- De IOED brengt (alternatieve) financieringsmogelijkheden en subsidiekanalen voor lokale of regionale onroerend erfgoedprojecten in kaart. Bijvoorbeeld: premies, subsidies, publiek-private samenwerking, Vlaamse Erfgoedkluis, …
OD 3.3. De IOED bouwt een netwerk uit voor kennisdeling.
- DE IOED groepeert expertise van erfgoedactoren, gemeentelijke ambtenaren en regionale organisaties in een regionaal netwerk.
- De IOED brengt het netwerk op regelmatige basis actief samen via regionetwerken, klankbordgroep en visietafels.
- De IOED onderhoudt contacten met regionale partners (Monumentenwacht, aangrenzende regionale spelers, …) en andere beleidsdomeinen.
OD 3.4. De IOED onderhoudt actief contacten met het erfgoedmiddenveld.
- De IOED organiseert minstens één keer per jaar een netwerkmoment voor het erfgoedmiddenveld.
- De IOED betrekt het lokale erfgoedveld bij specifieke projecten, bijvoorbeeld in een participatief traject.
- De IOED betrekt erfgoedorganisaties in de klankbordgroep.
- De IOED zet bestaande vrijwilligersgroepen binnen de deelnemende partners in op onroerend erfgoedprojecten en heeft aandacht voor uitbreiding van het vrijwilligersnetwerk.
SD 4. De uitgebouwde visie is toegepast in concrete projecten.
OD 4.1. De IOED geeft adviezen in concrete dossiers.
- De IOED geeft de lokale besturen ondersteuning en feedback bij adviezen in kader van stedenbouwkundige dossiers.
- De IOED geeft adviezen in het kader van omgevingsvergunningen.
OD 4.2. De IOED is een partner in integrale en geïntegreerde projecten.
- De IOED maakt beheersplannen op of ondersteunt de opmaak van beheersplannen, bijvoorbeeld bij beschermde stads- en dorpszichten.
- De IOED werkt voor de herbestemming van gebouwen met erfgoedwaarde (bijvoorbeeld kerken) actief samen in een participatief kader met alle betrokken actoren.
- De IOED denkt na om onroerend erfgoed via duurzame en toekomstgerichte herbestemming kansen te geven in concrete projecten.
- Via de kwaliteitskamer VakWeRK wendt de IOED de lokale expertise inzake onroerend erfgoed aan om zo de omgevingskwaliteit te verhogen.
SD 5. Het draagvlak voor onroerend erfgoed is vergroot.
OD 5.1. De IOED werkt aan sensibilisering en educatie.
- De IOED werkt actief aan publieksacties om zo het draagvlak ten aanzien van onroerend erfgoed te vergroten. Bijvoorbeeld: het uitwerken van een regionale communicatie, ondersteuning bij publieksevenementen zoals Open Monumentendag, bezoekmomenten aan opgravingen, organiseren van lezingen, … (generiek én op maat)
- De IOED heeft aandacht voor specifieke doelgroepen om betrokkenheid bij het onroerend erfgoed te vergroten.
- De IOED zet in op educatie via geïntegreerde projecten met de cultureel erfgoedcel.
- De IOED zet zich in om specifiek de minder zichtbare thema's archeologie en landschap dichter bij de burger te brengen. (generiek en op maat)
SD 6. Onroerend erfgoed wordt integraal benaderd en geïntegreerd in andere beleidsdomeinen.
OD 6.1. De IOED werkt actief aan een “onroerend erfgoedreflex”. Het doel hiervan is het onroerend erfgoed meer te betrekken in grote projecten.
- De IOED brengt op het regionetwerk dossiers met specifieke problematieken op de agenda.
- De IOED werkt actief aan een onroerend erfgoedreflex binnen het eigen netwerk.
- De IOED streeft actief naar bewustmaking rond onroerend erfgoedwaarde bij aanvang van projecten.
OD 6.2. De IOED evalueert in haar acties telkens de mogelijkheden om onroerend erfgoed integraal te benaderen.
OD 6.3. De IOED integreert onroerend erfgoed in andere beleidsdomeinen.
- De IOED integreert onroerend erfgoed in toeristische projecten en projecten rond regiomarketing en streekidentiteit. (generiek en op maat)
- De IOED legt de link tussen onroerend erfgoed en cultureel erfgoed dankzij de samenwerking met de cultureel erfgoedcel.
- De IOED neemt onroerend erfgoed mee in toekomstige toeristisch-recreatieve projecten. (generiek en op maat)
- De IOED zoekt mogelijkheden om gemeentegrensoverschrijdende projecten op te starten, hetzij geografisch, hetzij thematisch, teneinde bepaalde onroerend erfgoedthema's die bepalend zijn voor een streekidentiteit kansen te geven. (generiek en op maat)
OD 6.4. De IOED schenkt aandacht aan erfgoedclusters.
- De IOED ontwikkelt een gedegen gebiedsvisie en over specifieke plaatsen met geïntegreerde erfgoedwaarde. (generiek en op maat)
SD 7. IOED Denderland is een duurzame en betrouwbare partner
OD 7.1. De IOED bouwt aan een goede samenwerking met haar partners.
- De IOED organiseert op regelmatige basis onroerend erfgoedtafels.
- De IOED evalueert haar samenwerkingsverbanden jaarlijks.
OD 7.2. De IOED ontwikkelt een heldere communicatiestrategie.
- Onroerend erfgoed wordt meegenomen in de communicatie vanuit de IOED en haar regionale partnerorganisaties Erfgoedcel Denderland, SOLVA en RLVA.
- Communicatie gebeurt op maat van de partners en doelgroepen.
OD 7.3. De IOED heeft oog voor duurzaamheid in alle aspecten van haar werking.
- Er wordt gestreefd naar een gezonde werkomgeving.
- Duurzaam vervoer wordt gestimuleerd.
- Lokale producten en leveranciers krijgen de voorkeur.
- In afwegingen voor aankopen of aanbestedingen wordt duurzaamheid in acht genomen.